عضو هیئت علمی دانشگاه هومبلت برلین در آلمان بر چاره اندیشی علمی برای دفع زه آبهای شور در خوزستان تاکید کرد
کد خبر: ۳۹۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ 07 March 2017
پروفسور فرانک ریسبیک در حاشیه سیزدهمین همایش بین المللی تاکید بر چاره اندیشی علمی برای دفع زه آبهای خوزستانزهکشی در اهواز با توجه به اینکه میلیاردها متر مکعب زه آب در خوزستان وجود دارد که باید برای دفع آن از طریق علمی چاره اندیشی شود گفت: مشکل اصلی زهکشی خوزستان، شوری آب های زیرزمینی است، بر همین اساس لازم است در خوزستان، زهکش ها در عمق یک متر و 70 سانتی متری از سطح زمین نصب شوند.

وی با بیان اینکه طبق اطلاعات جمع آوری شده، 25 تا 30 درصد آب های زیرزمینی خوزستان در فاصله کمتر از 2 متری سطح زمین قرار دارند افزود: در صورتی که عمق زهکش ها بیشتر از دو و نیم متر باشد، زهکش بیش از آنکه مازاد آب اّبیاری را تخلیه کند، آب زیرزمینی بسیار شور را تخلیه می کند وباید از عمق زهکش ها  کاسته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه هومبلت برلین با اشاره به سه راهکار برای دفع آب های شور گفت: نصب زهکش دو لایه ای برای ممانعت از بالا رفتن آب زیرزمینی و دفع آب آبیاری، ایجاد مانع در زمین کشاورزی و نصب زهکش عمودی به منظور انتقال آب زهکشی از زیر مانع و احداث کانال دور تا دور زمین برای عبور آب های زیرزمینی از جمله راهکارهایی است که باعث می شود به مرور زمان خاک شیرین شود.

وی شرایط موجود در خوزستان را با منطقه ای در کالیفرنیای آمریکا مشابه دانست و تصریح کرد: کارشناسان و متخصصان کالیفرنیا هم هنوز به راه حل قطعی برای برطرف کردن این مشکل نرسیده اند.

سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی، 14 اسفند ماه به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان در اهواز با حضور 50 مهمان خارجی از کشورهایی چون آلمان، فنلاند، استرالیا، هلند، بلژیک، هندوستان، مصر، پاکستان، اندونزی، چین، بنگلادش، کره جنوبی و ترکیه آغاز به کار کرد.

این همایش تا 17 اسفند ماه به مدت سه روز در اهواز ادامه دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار