گفتگوی ویژه با دکتر نسترن رنجبری
تدریس را با بالین ادغام می کنم تا درس برای آنها علاوه بر خسته کننده نبودن، ملموس تر نیز باشد
کد خبر: ۴۱۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷ 02 May 2017
 پاتولوژی رشته سنگینی است. کسی که پاتولوژی را خوانده باشد، مانند این می ماند که همه علم پزشکی را می داند. اگر بخواهیم این علم را در چند جلسه توضیح دهیم برای دانشجویان بسیار سنگین است. بنابراین تدریس را با بالین ادغام می کنم تا درس برای آنها علاوه بر خسته کننده نبودن، ملموس تر نیز باشد.
همه ما اگر تاریخچه تحصیلی خود را مرور کنیم، تنها معلمان و استادانی در صفحات آن ماندگار شدند که کلاس درس آنها فقط به موضوعات وقتی تدریس با عشق همراه می شود؛ گفتگوی ویژه با دکتر نسترن رنجبریدرسی ختم نمی شده است و یا آن شخصیت علمی علاوه بر علم آموزی رابطه ای ویژه با شاگردان خود داشته است.

دکتر نسترن رنجبری دانشیار گروه پاتولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز به واسطه رابطه نزدیکی که با دانشجویان خود دارد، یکی از اساتیدی است که همواره یاد و آموزه های او در ذهن دانشجویان حک خواهد شد. چرا که این استاد علاوه بر واحد های درسی به دانشجویان درس زندگی و تعهد به شغل مقدس پزشکی می آموزد.

وی که در دهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری به عنوان یکی از اساتید برتر آموزشی دانشگاه در سال تحصیلی 95-1394 شناخته شده است، مهم ترین دلیل موفقیت و ماندگاری در این عرصه را عشق به شهر، کار و دانشجویان خود می داند و از دوران تحصیل خود این گونه یاد می کند: «دوران پزشکی عمومی را در اهواز گذراندم، اما به دلیل نبود رشته پاتولوژی در اهواز برای تحصیل قسمت پاتولوژی پزشکی مجبور بودم به شیراز بروم که من از همان زمان تصمیم گرفتم تخصصم را در این رشته ادامه دهم و برای تدریس به اهواز برگردم تا دانشجویان مجبور نباشند برای این درس به شهرهای دیگر بروند.

وی درباره محبوبیت کلاس هایش در بین دانشجویان می گوید: پاتولوژی رشته سنگینی است. کسی که پاتولوژی را خوانده باشد، مانند این می ماند که همه علم پزشکی را می داند. اگر بخواهیم این علم را در چند جلسه توضیح دهیم برای دانشجویان بسیار سنگین است. بنابراین تدریس را با بالین ادغام می کنم تا درس برای آنها علاوه بر خسته کننده نبودن، ملموس تر نیز باشد.

رنجبری با تاکید بر اهمیت انتقال تجربیات به دانشجویان می گوید: همیشه سعی دارم تجربیات دوران تحصیل را به آنان انتقال دهم و به آنها بیاموزم چگونه  مطالب سنگین را فرا گرفته و از چه منابعی استفاده کنند و چطور یک پزشک خوب باشند.

وی اظهار می کند: همه ما باید با دانشجویان با روی باز برخورد کنیم. به ویژه که دانشجویان امروزی شخصیت های شکننده و حساسی دارند و ممکن است به راحتی از ادامه راه منصرف شوند که در این زمینه ما اساتید بسیار می توانیم کمک کننده باشیم. زیرا ما تجربیات زندگی را به راحتی به دست نیاورده ایم، اما می توانیم به راحتی در اختیار افراد دیگر قرار دهیم. البته امیدواریم به درستی از آنها بهره ببرند.

رنجبری در ادامه با بیان اولویت های خود در تدریس می افزاید: اولویت من در تدریس در مرحله اول به روز بودن اطلاعات دانشجویان و دانستن اینکه چطور می توان این اطلاعات را برای درمان بیماران به کار برد. همچنین یکی دیگر از موارد مهم یاد دادن وجدان کاری و ایمان به کار است. البته همه ما در دانشگاه علوم پزشکی سعی داریم زمینه ای را برای دانشجویان فراهم کنیم که علاوه بر داشتن پایه علمی خوب از نظر اخلاق و ایمان به کار در سطح خوبی باشند.

این استاد دانشگاه درباره الگوهای خود می گوید: همه ما مسلمان هستیم و الگوهای زیادی داریم و در ابتدا از دینمان الگو می گیریم. بعد از آن مهم ترین اشخاصی که برای من همیشه الگو بوده اند، اساتید برجسته ای هستند که افتخار شاگردی آنها را داشته ام. علاوه بر آن، دوران دانشجویی من در جنگ سپری شد و از جوانانی که برای ما جنگیدند و از جان خود گذشتند درس های زیادی آموختم.

وی با اشاره به پیشرفت های چشمگیر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از نظر علمی و امکانات آموزشی می افزاید: به نسبت سال های گذشته تلاش زیادی برای بهبود وضعیت دانشگاه و سطح آموزش صورت گرفته است و اطلاعات جامع و زیادی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. این درحالی است که در گذشته ما نمی دانستیم علائم یک بیماری جدید که با آن روبه رو شده ایم در جای دیگری از جهان مشاهده شده است یا خیر.

 رنجبری ادامه می دهد: علم رو به پیشرفت است اما دانشجویان باید یاد بگیرند از این وفور اطلاعات علمی که در دسترس آنها است به خوبی استفاده کنند و یاد گرفته های خود را به دیگران انتقال دهند.

وی در پایان با تشکر از مسئولان دانشگاه اظهار می کند: ما در این دانشگاه همیشه رو به پیشرفت حرکت کرده ایم و این به دلیل زحمات مسئولان دانشگاه است، تنها انتظار من از آنها جذب نیروهای جوان است.
منبع: تابناک
برچسب ها: دکتر رنجبری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار