رییس مرکز تحقیقات شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در حال راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی گاز در مرکز به‌عنوان یک آزمایشگاه منحصربه‌فرد در سطح کشور هستیم که تجهیزات آن با حمایت شرکت گاز استان خریداری‌شده و در حال نصب است.
کد خبر: ۱۵۲۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 27 December 2015

دکتر مرتضی بهبهانی نژاد با اشاره به تأسیس این مرکز در سال 84 برای پاسخ دادن به نیازهای پژوهشی شرکت گاز استان، اظهار کرد: بعد از فراهم شدن مقدمات کار، این مرکز فعالیت خود را به‌طور رسمی از سال 85 آغاز کرد و در این راستا بسیاری از ابزارهای نرم‌افزاری موردنیاز پژوهشی شرکت گاز توسعه داده شد و در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

وی بابیان این‌که 2، سه پروژه نمونه به‌طور کامل توسط این مرکز انجام و به شرکت گاز تحویل داده شد، افزود: از دیگر اهداف تأسیس مرکز جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت نیازهای شرکت گاز استان بوده است که در این راستا بسیاری از پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکتری تعریف و اجرا شد.

رییس مرکز تحقیقات شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز تعداد محققان این مرکز را متناسب با نیاز و تعداد پروژه‌های فعال، شناور دانست و گفت: به‌طور عمده پروژه‌های مرکز توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود.

بهبهانی نژاد خاطرنشان کرد: اکنون در حال راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی گاز در مرکز هستیم که یک آزمایشگاه منحصربه‌فرد در سطح کشور است و با راه‌اندازی آن می‌توان بسیاری از تحقیقات تجربی را با استفاده از بسترهای سخت‌افزاری آن انجام داد.

وی بابیان این‌که پیش‌ازاین چنین آزمایشگاهی در کشور وجود نداشته است، افزود: حتی در جستجوهای اینترنتی برای یافتن یک الگو جهت تأسیس این آزمایشگاه، نمونه مشابهی را پیدا نکردیم به همین دلیل این آزمایشگاه کاملاً با ایده‌های محققان مرکز طراحی‌شده و در حال آماده‌سازی است.

رییس مرکز تحقیقات شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز ارزش ریالی سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای خریداری و نصب تجهیزات این آزمایشگاه را حدود 10 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با تکمیل این آزمایشگاه طراحی بسیاری از نرم‌افزارها که پیش‌ازاین در شبکه گاز واقعی در سطح شهر و باوجود خطرات بسیار انجام می‌شد، در محیط آزمایشگاهی ایمن فراهم می‌شود.

بهبهانی نژاد با اشاره به این‌که بسیاری از پروژه‌های تحصیلات تکمیلی نیاز به کارها و آزمایش‌های تجربی دارند، افزود: همچنین در این آزمایشگاه امکان کار تحقیقاتی روی لوله‌های پلی‌اتیلن فراهم می‌شود؛ در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های گازرسانی در حال تغییر از لوله‌های فولادی به پلی‌اتیلن هستند.

وی بابیان این‌که همه تخصص‌های لازم برای پاسخ‌گویی به نیازهای شبکه‌های گازرسانی را جذب کرده‌ایم، اظهار کرد: اکنون در بسیاری از زمینه‌های تخصصی می‌توانیم پروژه‌های پژوهشی انجام دهیم و در صورت نیاز هم می‌توان از متخصصان گروه‌های برق و متالورژی دانشگاه استفاده کرد.

رییس مرکز تحقیقات شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز توضیح داد: دامنه تحقیقات کاربردی آن‌چنان وسیع است که ممکن است پروژه‌ای به مرکز ارائه شود که در حال حاضر محقق آن را در اختیار نداشته باشیم اما سعی می‌کنیم با استفاده از متخصصان دانشگاه در حوزه‌های دیگر انجام شود.

بهبهانی نژاد ازجمله پروژه‌های فعال امسال را پروژه‌ای در ارتباط با کاهش مصرف گاز عنوان کرد و گفت: بسیاری از صنایع عمده استان انرژی بر هستند؛ یکی از رسالت‌های مرکز یافتن راهکارهایی برای کاهش مصرف گاز در این صنایع است.

وی بابیان این‌که در حال حاضر این پروژه از کارخانه‌های آجر سازی آغازشده است، تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد این واحدها که به‌طور سنتی آجر تولید می‌کنند، نزدیک به 2 برابر حد استاندارد گاز مصرف می‌کنند. این موضوع باعث شده است که با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، حاشیه سود این واحد کاهش پیدا کند و کم‌کم به مرز ورشکستگی نزدیک شوند.

رییس مرکز تحقیقات شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: با اجرای این پروژه حاشیه سود این واحدها افزایش خواهد یافت و می‌توانند تولید خود را افزایش دهند ضمن آن‌که کاهش مصرف گاز، کاهش حجم ورود آلاینده‌های گازی به هوا را به دنبال دارد.

بهبهانی نژاد با اشاره به پروژه دیگر در حال اتمام در این مرکز، افزود: پروژه تدوین نرم‌افزار سیستم‌های حفاظت کاتدیک شبکه‌های گازرسانی در فاز اول طی 28 ماه به اتمام رسیده و اکنون در پروژه دیگری ویرایش دوم این نرم‌افزار با افزودن قابلیت‌های وسیع در حال انجام است که تقریباً 70 درصد کار انجام‌شده و به‌احتمال‌زیاد تا هفت، هشت ماه دیگر تکمیل می‌شود.

وی در خصوص مشابه خارجی این نرم‌افزار گفت: نمونه خارجی این نرم‌افزار با لایسنس (حق استفاده) پنج‌ساله بسیار گران‌قیمت و حدود 170 هزار دلار است به همین دلیل تصمیم گرفتیم آن را در کشور توسعه دهیم که پروژه آن به دانشگاه شهید چمران واگذار شد و اکنون ویرایش دوم نرم‌افزار نیز در حال اتمام است.

رییس مرکز تحقیقات شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز بابیان این‌که در این مقیاس یکی، دو نرم‌افزار بیشتر در سطح دنیا وجود ندارد، درباره کاربردهای آن اظهار کرد: با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان در طراحی شبکه بسیار گسترده گازرسانی شهری به‌صورت یکپارچه شبیه‌سازی و توزیع دانسیته را در همه نقاط شبکه پیش‌بینی کرد.

بهبهانی نژاد افزود: باوجوداین قابلیت‌ها می‌توان بهترین شرایط را برای شارژ میزان جریان روی بسترها ایجاد و مناطق احتمالی دارای ریسک خوردگی را شناسایی کرد؛ تاکنون شرکت‌های گاز از این ابزار بی‌بهره بودند و با توجه به شرایط تحریم نیز پشتیبانی آن‌ها از نرم‌افزار جای شک و تردید داشت و معلوم نبود کسی پاسخگوی کارشناسان ما باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار