سبزیجات به دلیل نقش موثرشان در تامین سلامت انسان یكی از گروه‌های مهم موادغذایی محسوب می‌شوند . سبزیجات اغلب به دلیل استفاده از كودهای انسانی و حیوانی، آب آلوده و تماس حیوانات به عوامل بیماری‌زا آلوده می‌شوند و در صورت مصرف چنین سبزیجاتی خطر ابتلا به بیماری‌هایی روده‌ای و انگلی وجود دارد.
کد خبر: ۴۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳ 13 June 2015
لازم است به منظور بر طرف كردن آلودگی‌های فوق، سبزیجات قبل از مصرف سالم‌سازی شوند. سبزیجاتی كه به صورت خام در تزیین غذا یا همراه ساندویچ و سالاد استفاده می‌شوند نیز باید سالم‌سازی و سپس مصرف شوند.

سالم‌سازی سبزیجات شامل چهار مرحله اساسی است؛ پاكسازی، انگل‌زدایی، گندزدایی و شست‌وشو.

پاك‌سازی:

ابتدا سبزیجات را به‌خوبی پاك كرده و مواد زاید و غیرقابل مصرف آن را جدا و سپس خوب شست‌ و شو دهید تا گل‌ و‌ لای و مواد زاید از سبزیجات پاك شود.

 انگل‌زدایی:

پس از خاتمه مرحله پاك‌سازی، سبزی پاك شده را در یك ظرف 5 یا 10 لیتری آب ریخته و به ازای هر لیتر آب سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه كنید. قدری به هم زده تا تمام سبزیجات در كف‌آب غوطه‌ور شود و پس از 5 دقیقه، آنها را به آرامی از روی كف ‌آب جمع‌آوری كنید و به ظرف دیگری منتقل کرده و با آب سالم کاملا شستشو دهید.

گندزدایی:

در ظرفی با گنجایش مناسب 5 تا لیتر آب سالم بریزید. یک قاشق چای‌خوری پودر پرکلرین در آن حل کنید و میوه و سبزی را به مدت 5 دقیقه در آن نگه داشته تا عوامل میکروبی کاملا از بین بروند و یا جهت گندزدایی از مواد ضدعفونی کننده ( تهیه شده از داروخانه‌ها) استفاده کنید.

 شست‌وشوی نهایی:

پس از اجرای گندزدایی سبزیجات آنها را مجددا با آب سالم و فراوان بشویید تا باقیمانده مواد ضدعفونی کننده  به‌ كار رفته كاملا از سبزیجات جدا شوند. پس از شست‌وشوی نهایی سبزیجات را می‌توان مصرف كرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار