آنچه دکتر قاضی زاده هاشمی در این سفر دید تنها شمه ای از وضعیت نامناسب بیمارستان های استان خوزستان است و این در حالی است که دو سال از فعالیت دولت تدبیر و امید نیز می گذرد و وضعیت سابق همچنان بدون تغییر چندانی تداوم یافته است
کد خبر: ۷۶۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱ 14 August 2015
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر اخیر خود به بیمارستان نظام مافی شوش هم سری زد و از نزدیک با وضعیت این بیمارستان آشنا شد و البته پس از بازگشت خود به تهران از شرمندگی بابت آنچه دیده و شنیده بود سخن گفت.

آنچه دکتر قاضی زاده هاشمی در این سفر دید تنها شمه ای از وضعیت نامناسب بیمارستان های استان خوزستان است و این در حالی است که دو سال از فعالیت دولت می گذرد و وضعیت سابق همچنان بدون تغییر چندانی تداوم یافته است.

دو سال دقیقا نیمی از عمر یک دولت است و پذیرفتنی نیست که وضعیت بیمارستان های این استان به گونه ای باشد که اعتراض مردم و شرمندگی جناب وزیر را بدنبال داشته باشد.

در حالیکه گفته می شود برخی پرداخت های کلان حقوق و مزایا و پاداش به بهانه های مختلف در مجموعه بهداشت و درمان و ...انجام می شود و شنیده های خبرنگار ما از نگهداری میلیاردها تومان پول در برخی حساب های بانکی دانشگاه برای دریافت سود بانکی جهت تامین برخی هزینه های جاری و...! حکایت دارد، کمبود و یا نبود اعتبارات و منابع مالی نمی تواند بهانه خوبی برای عدم رسیدگی مناسب به وضعیت بیمارستان های استان باشد که البته امیدواریم در این زمینه شفاف سازی لازم صورت بگیرد.

از طرفی همانطور که پیشتر نیز گفتیم و نوشتیم آنچه در مجموعه مدیریتی برخی استانها همچون خوزستان شاهد هستیم صرفا اجرای برخی دستورات و برنامه های ملی همچون طرح تحول سلامت است که بصورت کشوری در حال اجراست که البته اخبار شفافی از رنکینگ خوزستان در اجرای این طرح نیز منتشر نشده که البته این موضوع از طرف تابناک در حال پیگیری است.

اگرچه در خوزستان کمبود تخت های بیمارستانی بسیار محسوس است و پروژه های بیمارستان های جدید استان به کندی پیش می رود ولی رفع همین مشکلات جاری بیمارستانهای استان هم رضایت بخش نیست و وضع بیمارستان های استان که به گلایه های وزیر هم منتج شده در همین راستا قابل ارزیابی است. متاسفانه واقعیت صحنه ای که مردم پس از دو سال از دولت تدبیر و امید می بینند عدم تناسب جدی امکانات اورژانس ها با مراجعات مردم و بیماران است و این در حالی است که انتظار مردم استان از دولت تدبیر و امید بر خلاف دولت گذشته بسیار بیشتر از اینها بوده است.

دو سال قبل همزمان با سفر رئیس جمهور و هیات دولت به خوزستان، وزیر بهداشت وعده هایی به مردم خوزستان داده بود. همین بیمارستانی که در شوش موجبات انتقاد وزیر را ایجاد نموده بیمارستانی است که معاون ایشان در سال92 همزمان با سفر استانی، وعده رفع مشکلات آن را داده بود.

ما از اراده وزیر و مجموعه ستادی ایشان در مرکز برای رفع این مشکلات آگاهیم اما ضعف های مدیریتی دراستان و عدم انعکاس بموقع و جامع مسایل و مشکلات و تنگناها باعث شده است تا تغییر چندانی در وضعی که دو سال قبل مورد اعتراض وزیر و معاونانش بوده ایجاد نشود. اینکه امروز صدای وزیر از وضعیت بیمارستانی گه دو سال قبل هم وعده رفع مشکلاتش را داده بودند درآمده است نشان دهنده ضعف مدیریتی در سطح استان است.

کافی است جناب وزیر وقتی بگذارند و از همه بیمارستان های استان بازدیدی بعمل بیاورند و با چشم خود ببینند که انتظار مردم خوزستان برای ایجاد تغییر نسبت به آنچه در دولت گذشته شاهد بودیم برآورده نشده است.

آنچه به نظر می رسد وزیر بهداشت می بایست به آن توجهی جدی کند هماهنگی و تناسب تیم مدیریتی وزارت بهداشت در سطح دانشگاه های علوم پزشکی در استانها-که نمونه آن در خوزستان را مورد اشاره قرار دادیم- با خواسته ها، برنامه ها و راهبردهای جناب وزیر و تحرک و پویایی، خلاقیت و تلاش مضاعف برای رفع مشکلات موجود در سطح استان است.

انتظار شهروندان خوزستانی از عملکرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی این بوده است که خود را وزیر بهداشت استان بداند، خود را قاضی زاده هاشمی استان بداند و با همان حساسیت و توجهی که وزیر به بحث رسیدگی و رفع مشکلات بیمارستانها، بهبود وضعیت آنها، ارتقای شاخص های سلامت استان بویژه در مناطق محروم دارد را سرلوحه کار خود قرار بدهد، در این زمینه برنامه ریزی و شاخص گذاری کند و برای نیل به آن اقدامات جدی بعمل آورد و بی تردید روزمرگی و عدم تحول جدی در حوزه سلامت و بهداشت با منشا برنامه ریزی و خلاقیت و تلاش درون استانی، مورد پذیرش مردم نخواهد بود.

بر همین اساس وزیر بهداشت می بایست با آسیب شناسی فعالیت ها و اقدامات دو سال گذشته، منشا تجدیدنظر و تحول اساسی در این حوزه ها بشود تا او برای به ساحل رساندن کشتی سلامت و بهداشت ایران عزیز دست تنها نباشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار