رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر ضرورت افزایش بهره‌وری تاکید کرد و گفت: طرح جهش تولید در دیمزارهای خوزستان طی چهار سال اخیر از هفت به ۱۲۶ هزار هکتار رسیده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶ 15 June 2024

تابناک خوزستان: مجید نبی‌پور بیان کرد: طرح جهش تولید دیمزارها در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات کشاورزی اجرا شده است.

وی گفت: در این طرح گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و حبوبات به صورت تناوبی کاشته می‌شود و ادوات، شیوه‌ها و ارقام جدید گندم به کار گرفته شده و منجر به افزایش عملکرد و جهش تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به وجود حدود ۲ میلیون هکتار مرتع و یک میلیون هکتار جنگل در خوزستان اشاره کرد و اضافه کرد: ۱.۳ میلیون هکتار زمین زراعی، بیش از ۲۰۰ هزار هکتار زمین دیم و ۳۰۰ هزار هکتار شنزار در استان وجود دارد.

وی اظهارکرد: حدود ۱۷ میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود که ظرفیت رسیدن به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن محصول در استان وجود دارد.

نبی‌پور به فعالیت حدود ۸۰ هزار گندمکار آبی و ۴۰ هزار نفر گندمکار دیم در خوزستان اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان از شمال تا جنوب بین ۱۵ تا ۲۵ درجه تفاوت دما وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی ادامه داد: نیاز کشور به گندم ۱۳ میلیون تن است که بیش از ۲ میلیون تن از این میزان در خوزستان تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص کشت پاییزه سال گذشته نیز بیان کرد: پاییز سال گذشته ۷۵۴ هزار هکتار گندم، بیش از ۴۲ هزار هکتار کلزا، ۶۰ هزار هکتار جو، بیش از ۲۰ هزار هکتار چغندر و دیگر محصولات کشت شد و بیش از ۵۰۰ هزار هکتار سمپاشی به انجام رسید.

نبی پور به توزیع بیش از ۳۰۰ هزار تن کود شیمیایی برای کشت پاییزه در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در الگوی کشت تابستانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت برنج، ذرت و حبوبات اختصاص می‌یابد.

وی اضافه کرد: در حوضه کارون و دز محدودیت کشت برنج وجود ندارد و در حوضه مارون و کرخه به دلیل کمبود آب مقرر شد کشت معیشتی برنج انجام شود که بر این اساس هر کشاورز در این حوضه مجاز به کشت سه هکتار برنج است.

سالانه حدود ١٨ میلیون تن محصول کشاورزی در استان خوزستان تولید می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار