کارگران نیشکر از اورهال کارخانه‌های شکر در گرمای خوزستان می‌گویند؛
در گرمای طاقت‌فرسای خوزستان، جایی که رطوبت هوا نفس را در سینه حبس می‌کند، نغمه‌ای دیگر از تلاش و همت به گوش می‌رسد. در اینجا، کارگران و تکنسین‌های صنعت نیشکر، خستگی را به زانو درآورده و با عزمی راسخ، مشغول اورهال (تعمیرات اساسی) کارخانه‌های شکر هستند.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹ 15 June 2024

تابناک خوزستان: به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، از فروردین و اردیبهشت‌ماه، عملیات اورهال یا همان تعمیرات اساسی، در کارخانه‌های کشت و صنعت‌های نیشکری آغاز می‌شود. متخصّصان و کارگران در حوزه‌های مختلف، از برق و مکانیک گرفته تا ابزار دقیق، با دانش و تجربه خود، بخش‌های مختلف این کارخانه‌ها را تعمیر می‌کنند تا بار دیگر، چرخه تولید شکر در فصل بهره‌برداری به گردش درآید.

تلاش بی‌وقفه این مردان، تپش قلب صنعت نیشکر را منظم و قوی‌تر می‌کند؛ اورهال دقیق و مناسب، رمز پایداری و رشد تولید شکر در این صنعت شیرین است. با هر قطعه‌ای که تعمیر می‌شود، با هر پیچ‌ومهره‌ای که سفت می‌شود، امید به آینده‌ای روشن‌تر در دل این کارخانه‌ها زنده‌تر می‌شود؛ آینده‌ای که سرشار از تولید، رونق و شیرین‌کامی مردم ایران است.

اورهال؛ کلیدی برای تحقق ظرفیت اسمی تولید

در حال حاضر، کارگران و تکنسین‌ها در این کارخانه‌ها به‌صورت دو شیفته کار می‌کنند؛ هر نوبت تقریباً ۱۰ ساعت کار و تلاش. «سعید مالچی»، سرپرست اداره آسیاب مدیریت تولید کارخانه شکر سلمان فارسی، در گفتگو با روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر، نقش اورهال در تولید شکر را ویژه و مهم می‌داند. او می‌گوید: اگر عملیات اورهال به‌خوبی و با دقت انجام نشود، در فصل بهره‌برداری، تولید شکر با اختلال مواجه خواهد شد.

سرپرست اداره آسیاب، تحقق ظرفیت اسمی تولید را منوط به تعمیرات اساسی مناسب دانست و تأکید کرد: بخش آسیاب کارخانه تولید شکر که وظیفه «عصاره‌گیری» نیشکر را بر عهده دارد، اگر به‌درستی اورهال نشود، درصد عصاره‌گیری و به‌تبع آن، درصد تولید شکر کاهش می‌یابد.

به گفته سعید مالچی، اورهال اصولی به شناسایی و رفع عیوب احتمالی در تجهیزات قبل از بروز خرابی کمک می‌کند؛ این امر در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های تعمیرات و افزایش طول عمر تجهیزات می‌شود.

سختی‌هایی که به عشق کار، شیرین می‌شود

در هنگام اورهال، سختی‌ها کم نیستند؛ از گرمای ۵۰ درجه و رطوبت بالای ۷۰ درصد تا اتفاقات و حوادثی که ممکن است در هنگام کار پیش آید. اما با وجود تمام این سختی‌ها، کارگران و تکنسین‌های صنعت نیشکر با تعهدی راسخ و عشقی وصف‌ناشدنی به کار خود ادامه می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که تلاش برای رونق تولید شکر و تأمین این کالای اساسی برای مردم ایران ضروری است.

تولید برق در کارخانه؛ گامی درجهت پایداری

یکی دیگر از مزایای اورهال مناسب، تأمین برق پایدار در کارخانه است. این را یکی دیگر از تکنسین‌های بخش آسیاب کارخانه کشت و صنعت سلمان فارسی می‌گوید. به گفته «محمد صالحوند»، در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی خوب دکتر ناصری مدیرعامل توسعه نیشکر، تحولات خوبی ایجاد شده و تولید برق در این کارخانه با هدف پایداری برق این صنعت انجام می‌شود.

تولید برق در کارخانه شکر از طریق توربوژنراتورها، نه‌تنها، برق بخش صنعت و کشاورزی را تأمین می‌کند؛ بلکه مازاد آن به شبکه سراسری برق تزریق می‌شود. این امر کمک شایانی به پایداری شبکه برق خوزستان در فصل گرم سال می‌کند.

اورهال کارخانه‌های شکر، نقشی حیاتی در پایداری و رونق این صنعت راهبردی دارد. با انجام اورهال به‌موقع و اصولی، می‌توان شاهد افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصول و در نهایت، خودکفایی بیشتر کشور در تولید شکر بود. تعهد و تلاش کارگران و تکنسین‌های خدوم صنعت نیشکر، در کنار حمایت مسئولین و برنامه‌ریزی‌های مدبرانه، می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای این صنعت باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار